فرا خوان اجلاس وسیع نیروهای ملی، مترقی و دموکرات افغانها نوید برای جلوگیری از یک بحران دیگر در افغانستان
  انجینر برهان عقاب انجینر برهان عقاب

خاطر به دست تفرقه دادن نه زیرکی ست

مجموعه ای    بخواه   و  صراحی بیارهم

                                     حافظ

سلام به شما وطنپرستان ، دانشمندان، کارشناسان سیاسی وسروران حاضراجلاس وسیع :

    ماافتخار داریم که امروز اکثریت نیرویهای دموکرات، ترقیخواه، ملی وشخصیت های مستقل افغانها برای بار نخست در تاریخ افغانستان برای تمرین دموکراسی وکثرت گرایی تفکرات ملی را به آزمون میگرند صرف نظراز اهداف ایدئولوژی و تعلقات فکری همه بخاطر نجات کشور دور هم جمع شدند ، تا راه حلی را بحیث یک گفتمان ملی از مجموع نظریات اشتراک کنندگان به کشورهای ذیخل در قضیه افغانستان، سازمان ملل ، حکومات و پارلمانهای کشور های معظم جهان ارائه نمایند. این یک گام سترگ و مهم در تاریخ معاصر کشور بحساب خواهد آمد. من به نماینده گی ازطرفداران دموکراسی وشخصیتهای فراقومی کانادا که اعتقاد وباور کامل به همدلی بهتر از همزبانی است این پیروزی بزرگ اتحاد نیروهای دموکرات را به دست اندر کاران آن تبریک وتهنیت گفته، با این امید که این اتحاد به وحدت پایدار تمام نیروهای دموکرات مبدل گردد. ما از فیصله هاو موفقیت بزرگ وتاریخی این فراخوان حمایت خویش را اعلان میداریم.

   کشور ما که از روز تولدش بحیث افغانستان با بحران رهبری، حاکمیت سیاسی و استقلال مواجه بوده، وبنا بر موقعیت استراتیژیک خویش به گفته اقبال لاهوری «قلب آسیا» از دستی بدستی توسط کشورهای مهاجم تبادله شده و ماحصول آن میلیونها قربانی، نفاق ملی، مذهبی، لسانی، عقب مانده گی وتخریب دست آوردهای مادی و معنوی جامعه برای آینده گان بمیراث رسیده واین پروسۀ خونین هنوز ادامه دارد.

 با حمله نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۰۱وسقوط امارت نام نهاد طالبان ، جلسه بُن زمینۀ ایجاد دولت جمهوری اسلامی افغانستان را فراهم آورد . امیدواریهای تازه برای تآمین امنیت سراسری وصلح پایدار در موجودیت قوای امریکا وپیمان نیتو را تقویت بخشید. اکثریت مردم به کشور باز گشتند وهم سرمایه گذاری داخلی وخارجی با عجله آغاز شد. ولی دیری نگذشت  بنا برتصاحب حاکمیت توسط رهبران وقوماندانان تنظیمها و عدم موجودیت کادرهای مجرب، با تقوا وملی در ساختار کادری دولت و تشدید بحران توسط تنظیم های که در قدرت اند جامعه و دولت را به چندگانه گی کشانده و روز تا روز با حضور اردوی ۳۶ کشور جهان  بحران عمیقتر و جنگ گروه های ضد ملی چون القاعده ، طالبان، حزب اسلامی تشدید یافته وصلح جامعه را به چالش گرفته است .

  رئیس جمهورحامد کرزی روزتا روز در افکار عامه منزوی شده وبا گروۀ از مشاورین و همکاران فاقد کارایی و توانمندی خویش در بخش اجراأت وعملکردهای حکومت، واگذاری وزارتخانها به گروه ها و تنظیم ها ، بحیث تحفه سیاسی توانایی حامد کرزی را بحیث رئیس جمهور بزیر سوال برده است. پی آمد این اجراأت ظهور یک دولت فاسد و غیرکارآمد گردیده که مقامات عالی دولتی نه بر اساس شایستگی و لیاقت بلکه بر ‏اساس روابط فامیلی، قومی، مذهبی و جناحی تصاحب گردیده، رئیس جمهور و مشاورین آن افتضاحی موجود را بدوش می کشند.

  در چنین اوضاع و احوال روشنفکران باید اندیشه وتفکر جهان شمول داشته باشند؛ یعنی پذیرش برای فرا رفتن از یقین های ساده ای که پیشینۀ زبان وملیت برای ما بمیراث گذاشته است. این خود باعث عدم تفاهم با دیگران میشود. جهانشمول بودن بدین معنی که هرگاه موضوع معین سیاسی ویا منفعت قومی ویا جهانی مطرح است، یکی از شیوه هارا باید مورد حمایت قرار داد، اگر تجاوز وخیانت جانب دشمن ودیگران را مورد نکوهش قرار میدهیم، باید جرائت آنرا داشته باشیم تا همین برخورد را در مورد ارتباط قومی و دولت خودی نیز داشته باشیم. باید جانب ضعیف و مورد تجاوز را گرفت. این کار مستلزم واقع گرایی، ثبات ،استواری، با عشق وعلاقه سرشار از انسان دوستی است، برای روشنفکر باور راستین بدون تغییر وجود ندارد.  

        یگانه را نجات کشور، آزادی تمد ن و انسان از قید تحجرگرائی اسلام سیاسی که لطمه بزرگی  بمقام د ین اسلام  و رشد و توسعه  جامعه ما وارد  نموده ، د موکراسی و پلورالیزم سیاسی ، راه  بیرون رفت کشور از بحران موجود ا ست .

     هر گاه با در نظر دا شت  سطح آگاهی جامعه، وفاکتور های  اقتصادی،  فرهنگی  و درک  جامعه  از  تحولات جهانی، نفوذ بیش از حد بنیاد گرایی در دوران  جنگ داخلی و جهاد وعد م سازگاری بخشهای دموکراسی با فرهنگی ا سلامی، اخلا قیات جامعه وعنعنات پسندیدهً کشورکه طی قرون بمیراث مانده،  بصورت کل دموکراسی غرب درعمل پیاده  شود، درحقیقت تکرارهمان اشتباۀ ا ست، که دیگران قبلاً  مرتکب آ ن شده اند.  

   تداوم جنگ ویرانگر وتسلط گروه های قومی و قبیله ای ورهبران تنظیمها در قدرت، اختلافات ودودسته گی دولت،کاهش سرمایه گذاری و ایجاد شغل، بیکاری وفقر، کشت تریاک وخشخاش و قاچان مواد مخدر، عدم موجودیت امنیت ،تخطی از حقوق بشر، بالا رفتن قیمت نیازمندی های اولیه عامه، شگاف عمیق ثروت میان مقامات دولتی و مردم ، فروش وتصاحب غیرقانونی مالکیتهای دولتی، مهاجرتهای دوباره به بحران سیاسی کشور افزوده است. بر اساس گزارش کار شناسان استخبارات ایالات متحده در۲۸فیبروری ۲۰۰۸  دولت بر ۳۰ در صد و طالبان ۱۰ در صد ومتباقی در اختیارسران قبایل و قوماندانان تنظیمهای ضد مردمی قرار دارد بعبارت دیگر'هفتاد درصد افغانستان' از کنترل دولت آقای کرزی خارج است ودر عین زمان گروه مطالعاتی لندن نیز در همین روز ناتوانی دولت را در عرصه های امنیتی، مبارزه با مواد مخدر، فساد و ارتشا و ضعف نیروهای پلیس و ارتش برجسته ساخت.

   ضرورت و نیاز مبرم  به  طرح  استراتیژی  جدید  برای تامین صلح سراسری، ختم جنگ و مقابلۀ دراز مدت برای رفع ناهنجاری فوق ، عقب مانده گی اقتصادی ، بهتر شدن خدماتی اجتماعی،  عقب گرای و مداخلات کشور های همسایه است.  این امر میتواند با فرا رفتن ازمحد ود یتهای قومی،  محلی، تعصبات مذهبی ، و احترام به منافع ملی ا قوام وقبایل، رشد و توسعه فرهنگ مشترک ملی حمایت از اشتراک همه مردم در قدرت بر ا صل شایستگی و تضمین مصئونیت  فردی اتباع کشور وغیره میتواند ا ساس این هد ف را  تقویت بخشد. 

جهت بهبود واستقرا صلح ودموکراسی درکشور پشنهادات ذیل ارائه میگردد:              

     جهت بوجود آوردن زمنیه های ختم جنگ ورشد دموکراتیک در سیستم دولت وجامعه، جواب دهی،کارایی و نظارت دقیقتر بر اجراأت حکومت باید تغییرات مهمی در قانون اساسی که جوابگوی نیازمندیها ی موجود سیاسی، اقتصادی ومدنی جامعه نیست آورده شود.

 ۱- ایجاد دولت پارلمانی یکی از بهترین شکل کنترول اجراأت دولت توسط پارلمان ویا نمایندگان مردم است.

۲- ایجاد پست صدارت جهت تقسیم قدرت مطلقه رئیس جمهور.

۳ - انتخابی بودن ارگانهای محلی از سطح قریه الی ولایت.

۴-  تضمین آزادی بیان ، اجتماعات وتشکلهای سیاسی .

۵- رفرم جدی در سیستم تشکیلاتی دستگاه ریاست جمهوری، ارگان های سه گانه دولت، حذف بخش از تشکیلاتها (صرف برای راضی نگهداشتن افراد ویا دوستان نقش وموثریت دیگر ندارد ) .

۶- تغییرات جدی در سیستم مقرری کادرها که بر اساس معیار وفاداری، عزت نفس تخصص تجربه کاری و استفاده  از کادر های جوان که در خارج از کشورتحصیل نموده وهمچنان کادرهای  مجرب دولتهای گذشته که دارایی تخصص و تجربه کاری اند.

۷- بنا بر عدم تجربه ویا سابقه بازارآزاد باید برخی بخش های مهم اقتصادی که مستقیمأ با حفظ نگهداری تعادل زندگی توده ها ارتباط مستقیم دارد. یا به اصطلاح دیگر سیستم مختلط اقتصاد دولتی، کوپراتیفی و خصوصی را برای تعادل وبیلاس بازار مد نظر گرفته شود. وتضمین امنیت وزمینه های گسترش سرمایه گذاری خارجی وداخلی که با تشدید بحران امنیتی روبه کاهش است

۸- توزیع زمینهای زراعتی در قدم اول به دهقانان که اکثریت جامعه ما را تشکیل میدهند.

۹- حمایت پولی و تمویل دهقانان برای رشد وتوسعه اقتصاد زراعتی و تولید نیازمندیهای مواد غذایی وصنعتی که میتواند از یکطرف کشور را از موقعیت وارد کننده به خود کفا و در دراز مدت به صادر کنندۀ محصولات رزاعتی و صنعتی ارتقا بخشید. وحمایت ازصنایع نو پای افغانستان در برابرتولیدات مشابه کشورهای خارجی.

۱۰- تجهیز وتقویت قوای مسلح و پولیس با سلاحهای مدرن و ارتقا مسلکی ودانش نظامی آنان.

۱۱- سیاست خارجی فعال وشفاف احترام و همکاری متقابل با همسایگان و مسایل بین المللی، برای پایان جنگ و مبارزه موثر علیه تروریزم باید سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپای را برای فشار آوردن بر حکومت پاکستان تشویق ومتقاعد کرد. تا منبع اساسی تروریزم وجنگ در ساحه پاکستان قطع گردد.

بزرگترین تضمینی که میتواند بر قاعدۀ  آن تغییرات مهمی در جامعه، دولت ودر مهار نمودن جنگ وتعادل منطقی در سیاست خارجی پدید آید. همان اتحاد وایجاد سازمان واحد نیروهای دموکرات، ترقیخواه، ملی وشخصیتهای مستقل بر اساس ضوابط منطقی واصول دموکراسی با درنظرداشت تحولات مهم جهانی ومبارزۀ دوام دار در خارج وداخل کشوربرمبنای منافع ملی است. استراتیژی دقیق واشتراک در انتخابات آینده کشور میتواند نقش موثر را در تحقق اهداف فوق بازی کند و باید جامعۀ بین المللی را متقاعد ساخت که با پیاده نمودن ارزشهای دموکراسی که با خصوصیات جامعه افغانی تطابقت دارد. میتوان بر دشواری ها وجنگ نائل آمد.

                                    انجینر برهان عقاب

                       بنماینده گی از طرفدارن دموکراسی وفراقومی مقیم کانادا

 

 

 


April 21st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها